InfoOswiecim.pl Blue Sport Oświęcim Rowery Rower Elektryczny GIANT Road E+ 1 PRO

BLUE SPORT ROWERY I NARTY - Przewodnik przed zakupem roweru elektrycznego.

Czym jest rower elektryczny?

W kilku słowach.

Rower elektryczny lub e-rower nie jest zbyt odmienny od tradycyjnego roweru. Jeśliby usunąć baterię i silnik to okaże się, że wszystko jest w większości w tym samym miejscu i funkcjonalność tego pojazdu pozostaje taka sama jaką rowery zawsze posiadały. Niemniej jednak z silnikiem i pojemną baterią rower podaje pomocną dłoń, wspomaga podczas pedałowania, zmniejszając wysiłek rowerzysty zarówno na drodze, jak i poza nią. Ten przewodnik pozwoli dowiedzieć się wszystkiego co potrzebne przed nabyciem pierwszego roweru elektrycznego.

Rodzaje rowerów elektrycznych.

Jakie rodzaje rowerów elektrycznych są dostępne na rynku?

Dzięki szybkiemu rozwojowi w technologii silników elektrycznych i projektowania rowerów elektrycznych są one dostępne niemal w tej samej ilości rodzajów i stylistyki jak tradycyjne rowery.

Elektryczne rowery górskie.

Mają na celu przede wszystkim ułatwienie podjazdów pod górę, szczególnie na długich i krętych górskich szlakach, tak aby nie tracić przyjemności z jazdy rowerem i czerpać z tego więcej radosci.

Spędzanie wolnego czasu i rekreacyjna jazda na rowerze.

Bez względu na to, czy ktoś regularnie jeździ na rowerze, czy tez nie, jest młody, czy starszy to zawsze może wybrać się na przejażdżkę rowerem ze wspomaganiem elektrycznym, by cieszyć się pięknymi widokami, a za razem zaczerpnąć świeżego powietrza.

Dojeżdżanie do pracy.

Rowery elektryczne pozwalają przemieszczać się z punktu A do puntku B zdecydowanie szybciej, zmniejszając wysiłek fizyczny, a także koszt samej podróży.

Kontrola.

Jak działa rower elektryczny?

Nowoczesne rowery elektryczne używają bardzo podobnych systemów, aby zapewnić właściwe wspomaganie podczas napędzania roweru. Silnik elektryczny może być umieszczony w piaście przedniego koła lub razem z suportem roweru. Dzięki odpowiednim czujnikom, które rejestrują moment pedałowania uruchamia się wspomaganie elektryczne. Zasada działania jest podobna do działania turbiny w samochodzie, gdzie pedałowanie zastępuje pracę silnika spalinowego, a dodatkowa energia zgromagdzona jest w odpowiednio pojemnej baterii i wykorzystywana przez silnik elektryczny, by jazda stała się jeszcze lżejsza.

W jaki sposób sprawuje się kontrolę nad rowerem elektrycznym?

Wszystkie rowery elektryczne posiadają odpowiedni dla siebie rodzaj panelu sterującego, który może być zamontowany na kierownicy, rzadziej na samej baterii, a obecnie coraz częściej jako aplikacja w Twoim smartfonie. Panel sterujący umieszczony na kierownicy zaczyna być coraz bardziej podobny do normalnego licznika rowerowego, dostarczając Ci informacji na temat prędkości, przebytego dystansu, a także parametrów typowo związanych z rowerem elektrycznym – stopień naładowania baterii, czy poziom wspomagania przez silnik elektryczny.

Ciągły rozwój technologiczny.

Współczesne aplikacje w smartfonach pozwalają w pełni dostosować ustawienia i parametry, a dzięki temu w optymalny sposób dobrać właściwy poziom wspomagania bazując na wskazaniach GPS dla Twojej trasy. Spotykane są już fabryczne systemy automatycznego startu, co oznacza, że możesz wydobyć pełnię możliwości Twojego roweru elektrycznego bez konieczności naciskania żadnego przycisku.

 

Źródło zasilania.

Jaką baterię będę potrzebował do roweru elektrycznego?

Bateria jest prawdopodobnie najważniejszą częścią roweru elektrycznego. Baterie do rowerów elektrycznych występują w wielu wariantach posiadanej pojemności od 260Wh do 580Wh, a napięcie to obecnie już 36V, a niekiedy 48V. Pojemność i napięcie w takiej baterii zależy od mocy jaką należy dostarczyć do samego silnika elektrycznego. To natomiast oprócz samej mocy silnika zależne jest również od stopnia wspomagania elektrycznego w rowerze oraz jego zasięgu.

Gdzie w rowerze elektrycznym znajduje się bateria?

Baterie w rowerach elektrycznych umiejscowione są głównie w dwoch lokalizacjach. W zależności od charakteru roweru jest to albo dolna rura ramy, albo tylny bagażnik roweru. Niektórzy producenci zaczynają szukać sposobów integracji baterii z ramą, niemniej jednak jest to póki co melodia przyszłosci.

 

Wytwarzanie i produkcja.

Gdzie rowery elektryczne są produkowane?

Elektryczne rowery produkowane są dokładnie w tych samych fabrykach co konwencjonalne rowery. Oznacza to, że przy ich wytwarzaniu zapewnione są najwyższe standardy i pełna kontrola jakości. Obecnie zarówno silniki, jak i baterie są dostarczane przez niezależnych producentów, a specjaliści od rowerów dokonują ich właściwego doboru, tak jak robią to ze wszystkimi innymi komponentami rowerowymi.

Jacy są główni producenci rowerów elektrycznych na polskim rynku?

Obecnie na polskim rynku rowerów elektrycznych występuje coraz więcej firm, gdyż każdy liczący się producent rowerów chce mieć w swojej ofercie asortryment dostosowany do obecnych trendów. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj firma Zasada Bikes z Wielunia, która posiada szeroki katalog rowerów elektrycznych marki Maxim od miejskich, przez turystyczne, górskie, crossowe, aż po rowery składane. Każdy model jest dokładnie przemyślany i zaprojektowany we współpracy z inżynierami z najlepszych polskich uczelni. Pierwsze rowery elektryczne marki Maxim pojawiły się zarówno na naszym, jak i zagranicznym rynku już 7 lat temu, a wszystko odbyło się przy ścisłej współpracy producenta z Instytutem Mechatroniki i Systemów Informatycznych Politechniki Łódziej. Dzięki wysiłkowi włożonemu w zaprojektowanie rowery elektryczne Maxim szybko uzyskały odpowienie certyfikaty i są z powodzeniem sprzedawane w wielu krajach Europy Zachodniej.

Lekcja historii: Kto wynalazł rower elektryczny?

Można w to wierzyć lub nie, ale pomysł roweru elektrycznego był czymś co wynalazcy i wizjonerzy próbowali wykonać niemal od tak dawna jak istnieją rowery i baterie. Pierwszy udokumentowany rower elektryczny pojawił się w biurze patentowym w Stanach Zjednoczonych w 1895 roku. Ogden Bolton Jr otrzymał patent na rower z silnikiem elektrycznym zamontowanym w piaście tylnego koła, a dwa lata później inny wizjoner, Hosea W. Libbey z Bostonu opatentował dodatkowy silnik napędzający mechanizm korbowy roweru. Oba patenty nie zwróciły na siebie większej uwagi i dopiero w 1990 roku producenci rowerów poważniejszym okiem spojrzeli na potencjał zastosowania silnika elektrycznego w rowerze.

Jakie są przepisy prawa dotyczące rowerów elektrycznych?

W polskim prawie rower to pojazd nie przekraczający szerokości 0,9 m i napędzany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h. Taki rower elektryczny nie wymaga więc żadnych dodatkowych uprawnień, dokumentacji, czy ubezpieczenia, aby się nim poruszać po drogach publicznych.

Udostępnij