Muzyka na Wielki Tydzień – koncerty online Opery Krakowskiej
Opera Krakowska również działa w internecie i proponuje melomanom cykl koncertów pod tytułem „Muzyka na Wielki Tydzień”, których bohaterami są muzycy orkiestry będącej z jednej strony wielkim, wszechstronnie działającym instrumentem, a z drugiej zbiorem wybitnych indywidualności. Artyści koncertują często w mniejszych składach oraz występują jako soliści. W tej właśnie roli zaprezentują się podczas cyklu, w kilku przypadkach z towarzyszeniem swoich rodzin, również wykształconych muzyków.
Codziennie od 8 do 13 kwietnia o godz. 18.30zostaną opublikowane nagrania recitali, które muzycy Orkiestry Opery Krakowskiej zarejestrowali w swoich domach.
Nagrania będzie można obejrzeć na:
– profilu Facebookowym: www.facebook.operakrakow
– kanale YouTube: www.youtube.OperaKrakowskaOfficial
Będziemy mogli usłyszeć między innymi obu koncertmistrzów Orkiestry: Pawła Wójtowicza i Swietłanę Białostocką wraz z rodzinami, koncertmistrza sekcji basowej wiolonczelistę Radosława Bukałę, flecistę Wiesława Suruło, puzonistę Arkadiusza Bałę z rodziną, a także muzyczną rodzinę Kutników: Michała Kutnika, Kristinę Kutnik oraz ich dzieci, Gabrysię i Piotra. Repertuar koncertów będzie bardzo zróżnicowany – od Jana Sebastiana Bacha po Belę Bartóka, od muzyki dawnej do piosenki ludowej. Muzycy sami dokonywali wyboru granych utworów, a programy będą zapowiadane stopniowo.
Muzykowanie za pośrednictwem mediów społecznościowych wydaje się zjawiskiem stosunkowo nowym, do którego artystów w dużej mierze zmusza trudna sytuacja zawieszenia działalności filharmonii, estrad, sal koncertowych i oper niemal na całym świecie. Z drugiej strony muzykowanie domowe czy salonowe ma wieloletnią tradycję. Znaczna część życia muzycznego XIX-wiecznej Europy rozgrywała się w salonach artystycznych, które w Polsce pojawiły się w wyniku bliskich relacji z francuskimi kręgami artystycznymi i z inspiracji króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Muzykowanie uprawiane w domu było także biletem dla klasy średniej do społecznego awansu i próbą zbliżenia się do statusu arystokracji. O ile domeną tej drugiej były koncerty salonowe w pierwszej połowie XIX wieku, o tyle w drugiej żaden szanujący się salon mieszczański nie obywał się już bez fortepianu. Salonowe koncerty dawali najwięksi jego wirtuozi i kompozytorzy tamtych czasów – Maria Szymanowska, Fryderyk Chopin, Ferenc Liszt czy Sigismund Thalberg. Towarzyszyli im m.in. skrzypkowie, wiolonczeliści oraz fleciści. W ten sposób rodziły się wybitne utwory kameralne, a nierzadko prezentowane były nawet kameralne wersje oper czy symfonii.