Nowa Strategia Rozwoju Powiatu wpisze się w potrzeby i oczekiwania mieszkańców powiat oswiecim pl

Nowa Strategia Rozwoju Powiatu wpisze się w potrzeby i oczekiwania mieszkańców

W czytelni popularnego “Chemika” odbyło się dziś (27 sierpnia) pierwsze spotkanie Konwentu Strategicznego.  Do uczestnictwa w pracy tego gremium zaproszono włodarzy miast i gmin naszego powiatu, reprezentantów instytucji i służb powiatowych, miejskich i gminnych, organizacji pozarządowych oraz szefów znaczących podmiotów gospodarczych. Twórcza burza mózgów, wymiana poglądów i doświadczeń ma pomóc w opracowaniu Strategii Rozwoju Powiatu Oświęcimskiego na lata 2021 – 2030.

Nowa Strategia Rozwoju Powiatu wpisze się w potrzeby i oczekiwania mieszkańców powiat oswiecim pl
Nowa Strategia Rozwoju Powiatu wpisze się w potrzeby i oczekiwania mieszkańców powiat oswiecim pl

Na wstępie wszystkich przybyłych powitał starosta oświęcimski Marcin Niedzieladziękując za przyjęcie zaproszenia do uczestnictwa w pracy Konwentu Strategicznego. Przypomniał, że termin obowiązywania dotychczasowej strategii rozwoju upływa w tym roku.

Potrzebujemy na nowo zidentyfikować cele i zadania mające zapewnić długofalowy rozwój społeczno-gospodarczy oraz realizację aspiracji naszej wspólnoty lokalnej– powiedział starosta.

Chcemy jednak przede wszystkim, aby cele i zadania strategii były odpowiedzią na potrzeby oraz oczekiwania naszych mieszkańców. Postaramy się powiązać zadania, które zostaną zapisane w strategii,  z wyznaczonymi celami zawartymi w dokumentach operacyjnych szczebla krajowego i regionalnego. Dzięki temu zwiększymy szanse naszego powiatu na pozyskanie zewnętrznych środków finansowych na istotne dla jego rozwoju przedsięwzięcia– podkreślił Marcin Niedziela.

Spotkanie moderowali specjaliści z Małopolskiego Instytutu Samorządu Terytorialnego i Administracji, którzy na zlecenie Zarządu Powiatu w Oświęcimiu podjęli się przygotowania wspomnianej strategii. Przedstawili wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród blisko pół tysiąca mieszkańców powiatu oświęcimskiego. Badanie zostało zrealizowane drogą on-line od 15 lipca do 11 sierpnia br. Ankieta zawierała 26 pytań, w tym 3 pytania otwarte.

Choć badanie miało charakter sondażu, a co za tym idzie nie było reprezentatywne, wnioski zeń płynące są interesujące. Większość badanych identyfikuje się z powiatem i czuje zadowolenie, że związało swoje losy z tym zakątkiem kraju. W dużej mierze interesuje się sprawami powiatu i jego władz, choć nie patrzy nań bezkrytycznie.

W opinii respondentów pytanych o atuty naszego powiatu wymieniano m.in. takie czynniki, jak: lokalizacja (bliskość dużych miast – rynków pracy i zbytu, bliskość gór), kreatywni ludzie, piękno przyrody, bezpieczeństwo i kameralność (stosunkowo mały powiat, “wszystko pod ręką”), ciekawa historia stolicy powiatu i region, sukcesy sportowców (w tym przypadku hokeistów Unii Oświęcim), turystyka.

Do tej przysłowiowej beczki miodu trzeba dodać i łyżkę dziegciu.  Mieszkańcy powiatu wśród głównych problemów wymienili m.in: złą jakość powietrza, zanieczyszczenia przemysłowe, mało interesujących i dobrze płatnych miejsc pracy, nie najlepszą wciąż w wielu miejscach infrastrukturę drogową, czy kulejący transport publiczny (zbyt mało kursów i połączeń z konurbacją górnośląską i Bielskiem).  Skarżyli się też na brak odkrytych basenów i kąpielisk, wskazywali na problem z dostępem do lekarzy-specjalistów, wskazywali też na nieskuteczną walkę z komarami.

Pytani, które dziedziny powinny być rozwijane na terenie powiatu, najczęściej odpowiadali, że na rozwój gospodarczy i przedsiębiorczość oraz na infrastrukturę drogową, ochronę i profilaktykę zdrowia.

Z kolei wśród propozycji zadań do Strategii Rozwoju Powiatu Oświęcimskiego na lata 2021 – 2030 znalazły się m.in.: budowa żłobków, rozbudowa i doposażenie szpitala oraz wsparcie dla rozwoju jego kadr (w tym rozwój geriatrii), poprawa jakości środowiska, wsparcie dla rozwoju młodzieży, inwestycje w infrastrukturę drogową (w tym poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów), poprawa warunków dla biznesu oraz aktywna polityka rynku pracy, rozwój oferty czasu wolnego.

Fot. RL

Udostępnij