Obwodnica Oświęcimia S1 – ekspresowe połączenie ze Śląskiem

Trwa budowa drugiej jezdni drogi ekspresowej S1 od Pyrzowic do Podwarpia. W planach jest przebudowa istniejącego odcinka DK1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej, a dla tzw. Obejścia Węgierskiej Górki została podpisana umowa na realizację. W przetargu jest brakujący fragment z Mysłowic do Bielska-Białej. Jeszcze w tym roku ma ruszyć przetarg na obwodnicę Oświęcimia.

Docelowo droga ekspresowa S1 będzie mieć długość 135 km. Do jej domknięcia brakuje jeszcze obwodnicy Węgierskiej Górki i całego odcinka z Mysłowic do Bielska Białej wraz z obwodnicą Oświęcimia.

Fragment z Mysłowic do węzła Suchy Potok na obwodnicy Bielska-Białej to najdłuższy z planowanych do budowy lub przebudowy odcinków drogi S1. Pozwoli ominąć istniejący odcinek DK1 od Tychów do Bielska-Białej, z wieloma sygnalizacjami świetlnymi. Jego realizację podzielono na cztery etapy:

Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) – postępowanie przetargowe zostało ogłoszone 10 października br. W zakres zadania wchodzą: droga ekspresowa o długości 12,865 km, obwodnica Bierunia o długości 2,1 km, trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń, para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)

Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, w zakres którego wchodzą: droga ekspresowa o długości 15,165 km i trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze. Postępowanie przetargowe zostało ogłoszone 10 października br.

Odcinek III: Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą: droga ekspresowa o długości 12,02 km, dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok, para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III) i obwód utrzymania drogowego. Postępowanie przetargowe zostało ogłoszone 11 października br.

Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia o długości ok. 9,04 km. Postępowanie przetargowe ma być ogłoszone w grudniu br.

Mapa drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała z obwodnicą Oświęcimia.
Mapa: GDDKIA

Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”. Oto jak przedstawia się harmonogram realizacji drogi S1 Mysłowice – Bielsko-Biała:

  • 30 czerwca 2016 r. – Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
  • 15 marca 2017 r. – uzgodnienie Programu Inwestycji przez ministra właściwego ds. transportu
  • 10 października 2019 r. – ogłoszenie przetargów na odcinki realizacyjne I-II
  • 11 października 2019 r. – ogłoszenie o zamówieniu na realizację S1 na odcinku Dankowice – węzeł Suchy Potok (odcinek III)
  • grudzień 2019 r. – ogłoszenie przetargu na IV odcinek realizacyjny (obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44)
  • kwiecień 2020 r. – planowane zawarcie umowy na realizację inwestycji w formule „Projektuj i buduj” dla odcinków I-III
  • lipiec 2020 r. – planowane zawarcie umowy na realizację inwestycji w formule „Projektuj i buduj” dla odcinka IV
  • 2021 – 2023 – planowany okres budowy.

Dzięki tym inwestycjom trasa S1 będzie bezpieczną i wygodną drogą oraz ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu aż do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1.

Udostępnij