Policja Oświęcim. Zainstalował aplikację i stracił 2 tysiące złotych. Policjanci ostrzegają przed hakerami okradającymi konta bankowe.
Oświęcimscy policjanci zajmujący się zwalczaniem przestępczości gospodarczej, prowadzą czynności zmierzające do ustalenia i zatrzymania sprawcy, który z konta bankowego 21 – letniego mieszkańca Oświęcimia skradł dwa tysiące złotych. Haker podał się za pracownika banku informując, że w telefonie komórkowym, z którego korzysta klient banku znajduje się wirus.
Do przestępstwa doszło w ubiegłą środę (21.04.2021). Przed południem z mieszkańcem Oświęcimia telefonicznie skontaktował się mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik banku. Podczas rozmowy poinformował on oświęcimianina, iż aplikacja z której korzysta podczas transakcji bankowych jest zawirusowana, przez co może stracić pieniądze. Przekazał również, że wirusa z telefonu usunie dział techniczny banku. Następnie mężczyzna poinstruował 21 – latka, aby ten pobrał wskazaną aplikację na swój telefon komórkowy. Poszkodowany zainstalował aplikację na swoim telefonie po czym wyświetlił mu się numer ID, który oświęcimianin przekazał hakerowi. Po tym fakcie na telefonie pojawiła się wiadomość SMS z zapytaniem, czy wyraża zgodę na dostęp innego urządzenia do jego telefonu. Mężczyzna potwierdził zgodę sądząc, że w ten sposób umożliwia dostęp do telefonu pracownikowi banku, aby ten mógł usunąć wirusa. Po chwili poszkodowany zaczął otrzymywać wiadomości o wypłatach pieniędzy z konta, a kiedy chciał ponownie wejść na swoje konto bankowe dostęp był już zablokowany. W związku z powyższym natychmiast udał się do najbliższej placówki swojego banku, gdzie udało się wstrzymać kolejne transakcje. Okazało się, że sprawca z konta pokrzywdzonego zdołał przelać 2 tysiące złotych.
Policjanci apelują do internautów o ostrożność, gdyż hakerzy wykorzystują różne sposoby, aby dostać się do pieniędzy zgromadzonych na kontach bankowych.
Policjanci apelują o ostrożność w chwili, gdy na telefon dzwoni nieznany numer. W takich przypadkach nigdy nie należy podawać swoich danych osobowych, haseł dostępu do konta, czy też wykonywać poleceń związanych z instalacją aplikacji na swoim telefonie czy w komputerze. Wtedy najlepiej skontaktować się z pracownikiem banku dzwoniąc na znany sobie numer i sprawdzić tożsamość pracownika oraz ustalić czy istnieje problem dotyczący bezpieczeństwa transakcji bankowych wykonywanych przez Internet. Ponadto należy pamiętać, że pracownicy banku nie proszą przez telefon, aby dokonać instalacji aplikacji.